• Naslovna
  • Edukacije
    • ITIL®
      • Općenito o ITIL-u
      • ITIL® Edukacija
      • ITIL® 4 Foundation
      • ITIL® Managing Professional
        • ITIL4 Create, Deliver and Support seminar i online webinar
        • ITIL4® Drive Stakeholder Value seminar i online webinar
        • High Velocity IT
        • Direct, Plan and Improve seminar i online webinar
      • ITIL® Strategic Leader
    • PRINCE2®
      • PRINCE2® Foundation seminar, certifikacija i online webinar
      • PRINCE2® Practitioner seminar i online webinar
    • ISO
      • ISO 20000 – baziran na ISO/IEC 20000-1:2018
      • ISO 27001 – seminar
    • Interni seminari
  • Events
  • Usluge
  • Baza znanja
  • O nama
  • EU projekt
    • Pošalji upit
Account
ITEGO ELEMENTITEGO ELEMENT
  • Naslovna
  • Edukacije
    • ITIL®
      • Općenito o ITIL-u
      • ITIL® Edukacija
      • ITIL® 4 Foundation
      • ITIL® Managing Professional
        • ITIL4 Create, Deliver and Support seminar i online webinar
        • ITIL4® Drive Stakeholder Value seminar i online webinar
        • High Velocity IT
        • Direct, Plan and Improve seminar i online webinar
      • ITIL® Strategic Leader
    • PRINCE2®
      • PRINCE2® Foundation seminar, certifikacija i online webinar
      • PRINCE2® Practitioner seminar i online webinar
    • ISO
      • ISO 20000 – baziran na ISO/IEC 20000-1:2018
      • ISO 27001 – seminar
    • Interni seminari
  • Events
  • Usluge
  • Baza znanja
  • O nama
  • EU projekt
    • Pošalji upit

Blog

  • Home
  • Blog
  • Blog
  • 10 ključnih razlika između ITIL® 3 i ITIL® 4

10 ključnih razlika između ITIL® 3 i ITIL® 4

  • Kategorije Blog
  • Date 19/04/2019

Globalizacija, rast i razvoj organizacija, tehnologija, (kontinuirana) promjena u poslovanju…samo su od nekih motiva za novi, drugačiji, pristup upravljanju IT uslugama (eng. ITSM –  IT Service Management). Kako poslovanje uglavnom počiva na korištenju IT usluga, a isto to poslovanje tvrtke prolazi niz promjena već godinama – već jedno vrijeme postoji potrbea da se prilagodi i ITSM. Tako je nastao ITIL® 4. Dosta “tragova starog ITIL®-a”, ali, budimo realni, i puno novoga. 

ITIL® 4 – za sada je obavljen samo Foundation modul, a ostali moduli će biti objavljeni tijekom druge polovice 2019. godine. U ovom članku Vas vodimo kroz 10 ključnih razlika u odnosu na stari ITIL v3.

Naziv

Već u v3 (edicija 2011) ITIL® je ostao – ITIL®, tj. više se ne koristi ITIL® = IT Infrastructure Library. Kako bi se naglasila nova edicija, ITIL je sada postao ITIL® 4.

Dokumentacija

ITIL® v3 se sastojao od 5 osnovnih knjiga. Svaka knjiga je definirala jedan dio životnog ciklusa usluge koja odgovarala je jednom seminaru (i pripadajućoj certifikaciji) na Intermediate novou, a za Foundation nivo se uzimao sadržaj iz svih knjiga (naravno, samo dijelovi). Tako smo imali sljedeće knjige:

  • Service Strategy
  • Service Design
  • Service Transition
  • Service Operation
  • Continual Service Improvement

ITIL® 4 to mijenja. I dalje svaki od certifikacijskih modula ima svoju knjigu ali to sada uključuje i Foundation nivo. Za sada je dostupna samo ITIL® 4 Foundation edicija, a ostale se očekuju u drugoj polovici 2019.

ITIL Service Lifecycle je nestao

U ITIL® 4 imamo ITIL Service Value System (SVS) unutar kojeg se nalazi Service Value Chain. Najbolje se vidi ako vizualiziramo:

U ITIL® v3 imamo IT Service Lifecycle
U ITIL® v3 imamo IT Service Lifecycle
U ITIL® 4 imamo Service Values System
U ITIL® 4 imamo Service Values System
i pripadajući Service Value Chain:
i pripadajući Service Value Chain.

Najbliža poveznica između v3 i v4 je središte SVS-a tj. Service Value Chain (SVC). SVC je operativni model za izradu, isporuku i kontinuirano poboljšanje usluge. Sastoji se od  povezanih aktivnosti koje će pružatelj usluge u nekom trenutku poduzeti. ITIL® 4 uvodi koncept toka vrijednosti (Service Value Stream) koji prolazi kroz aktivnosti. Service lifecycle koji je bio osnova ITIL® v3 (Service Strategy, Service Design, Service Transition, Service Operation, Continual Service Improvement), sada se može predstaviti sa tokom vrijednosti (SVC) koji bi ugrubo bio:

Engage – Plan – Design & Transition – Obtain/Build – Deliver & Support – Improve

SVC je fleksibilan model na način da 6 aktivnosti možemo kombinirati na bilo koji (potreban) način formirajući više SVS-ova.

ITIL® v3 procesi i funkcije su postali ITIL® 4 prakse

Naglasak u ITIL® v3 je bio na procesima. No, ITIL® 4 je otišao jednu „dimenziju“ dalje. Sada je pogled na procese baziran na tome što je s njima moguće napraviti, uzet je u obzir holistički pristup te se sve promatra kroz prizmu 4 dimenzije upravljanja uslugom. No, ima još razlika kada je o procesima riječ. ITIL® 4 govori o praksama (eng. practices), neke odgovaraju nazivu procesa u ITIL® v3 dok su neke promijenjenih naziva i ima ih više nego što je u ITIL® v3 bilo procesa i funkcija zajedno. Funkcija više nema. Ovo je popis praksi podijeljenih u 4 kategorije: General Management, Service Management i Technical Management prakse. General management prakse

  • Architecture management
  • Continual improvement
  • Information security management
  • Knowledge management
  • Measurement and reporting
  • Organizational change management
  • Portfolio management
  • Project management
  • Relationship management
  • Risk management
  • Service financial management
  • Strategy management
  • Supplier management
  • Workforce and talent management

Service management prakse

  • Availability management
  • Business analysis
  • Capacity and performance management
  • Change control
  • Incident management
  • IT asset management
  • Monitoring and event management
  • Problem management
  • Release management
  • Service catalogue management
  • Service configuration management
  • Service continuity management
  • Service design
  • Service desk
  • Service level management
  • Service request management
  • Service validation and testing

Technical management prakse

  • Deployment management
  • Infrastructure and platform management
  • Software development and management

Certifikacija

Certifikacijska shema je pojednostavnjena u ITIL® 4. Foundation nivo je i dalje polazna točka, ali je nastavni plan (eng. syllabus) prilično promijenjen. To je i razlog zašto nema prijelaznog ispita ITIL® v3 Foundation -> ITIL® 4 Foundation. Također, na višem nivou je manji broj certifikacija što bi trebalo pojednostavniti stjecanje višeg certifikata. Za postojeće ITIL® Experte postojat će prijelazni ispit za stjecanje ITIL® Managing Professional certifikata.

Razlika u certifikacijskoj shemi je sljedeća:

 ITIL® v3
ITIL® v3
ITIL® 4
ITIL® 4

Osim različitog sadržaja, u ITIL® 4 su nestali i bodovi koji su se skupljali kako bi se kandidati kvalificirali za ITIL Expert certifikat.

Ko-kreacija vrijednosti

Osim što daje definiciju vrijednosti, ITIL® 4 je promijenio definiciju usluge.

ITIL® v3: “A means of delivering value to customers by facilitating outcomes customers want to achieve without the ownership of specific costs and risks.”

ITIL® 4: “A means of enabling value co-creation by facilitating outcomes that customers want to achieve, without the customer having to manage specific costs and risks.”

Dakle, odmaknuli smo se isporuke vrijednosti i evoluirali na zajedničko stvaranje vrijednosti. U stvaranje vrijednosti su uključeni svi – IT organizacija, klijenti, dobavljači… Osim toga, naglasak se stavlja na tzv. Service offering – on uključuje jednu ili više usluga, materijalna dobra (npr. oprema), pristup usluzi (npr. pristup mrežnim resursima) i ostale aktivnosti vezane uz uslugu (eng. service actions, npr. korisnička podrška).

Pojmovi

Osim što su preuzeti svi pojmovi iz v3, u ITIL® 4 nailazimo na nove pojmove (i njihove definicije) kao što su sponzor, konzument usluge (eng. Service Consumer) ili organizacija. Svoje mjesto je našao i Service Relationship Model.

Devet načela ITIL Practitioner su sada sedam

ITIL Practitioner iz v3 definira tzv. 9 guiding principles u ITSM-u:

  • Focus on value
  • Design for experience
  • Start where you are
  • Work holistically
  • Progress iteratively
  • Observe directly
  • Be transparent
  • Collaborate
  • Keep it simple

Ovi principi su u novoj metodologiji nešto promijenjeni, neki su spojeni, te se sada vode kao 7 ITIL guiding principles:

  • Focus on value
  • Start where you are
  • Progress iteratively with feedback
  • Collaborate and promote visibility
  • Think and work holistically
  • Keep it simple and practical
  • Optimize and automate

Novi principi se odnose na čitav SVS, univerzalni su bez obzira na strategiju i ciljeve organizacije, vrstu posla kojim se bavi ili kako je organizirana. Automatizacija se spominje kao pozitivan doprinos efikasnosti ljudi, aktivnosti i organizacije, a u načelima (u 7.) se manifestira kroz dodatak – „automate“.

4 dimenzije upravljanja uslugom kao nasljednik 4 P-a iz v3

Četiri P-a iz ITIL® v3, tj. „people, process, product, and partners“ su u ITIL® 4 postali četiri dimenzije upravljanja uslugom:

  • Organizations and people
  • Information and technology
  • Partners and suppliers
  • Value streams and processes

Iako izgleda kao prošireni 4P (a spominju se i procesi), 4 dimenzije osiguravaju holistički pristup upravljanju IT uslugama (ITSM), zadiru u sve komponente SVS-a i osiguravaju da je balansiran i efikasan.

ITIL® 4 kao suvremeni alat

ITIL® 4 ne ostaje kao praksa izolirana od „ostatka svijeta“ odnosno drugih aktivnosti unutar kompanije. Baš suprotno, ITIL® 4 postaje „up-to-date“ integrirajući se s aktualnim metodama kao što su Lean, Agile i DevOps. U Foundation ediciji se na više mjesta nalazi poveznica spomenutih metodologija i ITIL® 4.

Postojeće znanje, a posebno – iskustvo, može se nadograditi s pristupom koji nudi ITIL® 4. Razultat sigurno neće izostati. Naprotiv, koristeći puno širi pristup koji ITIL® 4 nudi, bit će puno bolji.Rado ćemo Vam pomoći prilagoditi postojeće procese, organizaciju i komeptencije novoj metodologiji. Javite nam se!

Tag:ITIL

  • Podijeli:
User Avatar
itelzg_admin

Prethodna objava

Što je, odnosno, nije ITIL?
19/04/2019

Slijedeća objava

PRINCE2® - općenito
05/11/2019

Možda vas zanima i ovo

presentation-3
ITIL® Edukacija
5 studenoga, 2019
prince2-process-model
PRINCE2® – općenito
5 studenoga, 2019
What-is-ITIL-The-Basics-and-5-Lifecycle-Phases
Što je, odnosno, nije ITIL?
21 studenoga, 2017

Pretraga

logo-eduma-the-best-lms-wordpress-theme

ITEGO ELEMENT

ITIL®, PRINCE2® i ISO® edukacija, konzultacija i certifikacija

  • Pošta: Kozjačić 14, HR-10000 Zagreb
  • Ured: Kušlanova 2, HR-10000 Zagreb
  • +385 (0)98 381 942
  • info@itego.hr
NEWSLETTER

Budite u toku i prijavite se
na naš newsletter

Izrada internetske stranice sufinancirana je sredstvima pomoći Operativnog programa „Konkurentnost i kohezija“ iz Europskog fonda za regionalni razvoj. Saznaj više

FOLLOW US

  • Facebook
  • Twitter

ITIL® is a registered trade mark of AXELOS Limited , used under permission of AXELOS Limited. All rights reserved. PRINCE2® is a registered trade mark of AXELOS Limited, used under permission of AXELOS Limited. All rights reserved.
itego element d.o.o. | Osoba ovlaštena za zastupanje: Branimir Valentić | Trgovački sud u Zagrebu: MB : 080694311; OIB: 27148809791 | Temeljni kapital: 20.000,00 kn, uplaćen u cijelosti.

No apps configured. Please contact your administrator.

Login with your site account

No apps configured. Please contact your administrator.
Lost your password?

Mi na našoj web stranici koristimo kolačiće kako bismo vam pružili najbolje korisničko iskustvo. Više o kolačićima koje koristimo (ili ih isključiti) možete naći u postavkama. Više informacija možete pronaći na Uvjeti korištenja i Politika privatnosti

ITEGO ELEMENT
Pregled privatnosti

ITEGO.hr koristi kolačiće za pružanje boljeg korisničkog iskustva i funkcionalnosti. Nastavkom pregleda web stranice slažete se sa korištenjem kolačića. Više o zaštiti privatnosti i osobnih podataka možete pročitati na Uvjeti korištenja i Politika privatnosti.

Neophodni kolačići

Neophodni kolačići trebali bi biti omogućeni uvijek kako bismo mogli spremiti vaše postavke kolačića.

Ukoliko onemogućite ovaj kolačić, mi nećemo moći spremiti vaše postavke. To znači da ćete prilikom svake posjete morati odobriti ili blokirati kolačiće.

Kolačići trećih strana

Ova web stranica koristi Google Analytics za prikupljanje anonimnih informacija kao što su broj posjetitelja na stranicu i najpopularnije stranice.

Omogućivanjem ovog kolačića pomažete nam u poboljšanju naše web stranice.

Najprije omogućite Neophodne kolačiće kako bismo mogli spremiti vaše postavke!

Politika o privatnosti

Više informacija u našoj Politici o privatnosti